     |
 |
|
           |
 |
   |
Popri strave a bývaní je odev najzákladnejšou požiadavkou človeka.
Ak v predhistorickom období slúžil odev predovšetkým k ochrane tela pred zimou,
dažďom a proti odratiu tela v divokej prírode, postupom času priberaním rôznych
okrasných prvkov, spĺňa aj funkciu estetickú a v období triednych antagonizmov
diferencuje jednotlivé spoločenské vrstvy. Vždy je však odrazom prostredia,
prírodných pomerov i hospodárskeho a sociálneho postavenia jeho nositeľa. Odev
manifestoval svetonázor a životný štýl. Preto je dôležitým dokladom pre výskum
etnickej histórie toho - ktorého národa. Jedným z najvýraznejších prvkov
slovenskej ľudovej kultúry v minulosti bolo oblečenie roľníkov, ktoré bežne
označujeme názvom ľudový odev alebo kroj. Ľudový odev je úzko spojený s
históriou národa, so spôsobom jeho života. Vznik a vývoj ľudového odevu
ovplyvnili predovšetkým geografické a klimatické podmienky. Príroda sama
poskytovala prvotný materiál na zhotovenie odevu - kože a kožušiny divých a
domácich zvierat ( najmä oviec), rastlinné a živočíšne vlákna (ľan,
konope,ovčia vlna). Najstaršími dokladmi o spracovaní textilných vláken z
obdobia slovanského osídlenia na našom území sú archeologické nálezy praslenov,
zvyšky koží a kožušín. Kovové gombíky,spony,spínadlá a nákončia remeňov
umožňujú si urobiť o odeve 9.-13.str. aspoň čiastočnu, i keď veľmi nejasnú
predstavu. Písomné pramene hovoria o rozsiahlom pestovaní a spracúvaní ľanu a
konopí, o love na divokú zver a samozrejme chov domácich zvierat. Na vývoj a
formovanie ľudového odevu tiež vplývali ďalšie znaky: 1. Biologické: pohlavie,
vek,stav a zaradenie do rodinného i do širšieho dedinského kolektívu (slobodní,
ženatí, vydaté, vdovy) 2. Druh zamestnania a práce(roľníci, pastiery, baníci, a
pod). 3. Spoločenská a triedna príslušnosť. 4.Náboženstvo. 5. Styk s
historickou módou a cudzinou (preberanie odevných prvkov z odevu vyšších
vrstiev, z vojenských uniforiem, prijímanie nových materiálov a pod.). Spojenie
týchto mnohých faktorov, ich rozličný vzťah, narastanie jedného a ústup druhého
v zložitom spoločenskom procese po stáročia, vytvorrili postupne diferencovaný
obraz ľudového odevu.
|
 |
   |
Územie bývalej šarišskej župy tvoria dnes najmä tri okresy, a to
Prešovský , Bardejovský, Svidnický a na juhu časť Košického okresu. Na západe
hraničil Šariš so Spišskou, na juhu s Abovskou a na východe so Zemplínskou
župou. Na severe susedí s Poľskom a prirodzenou hranicou sú výbežky Karpát,
ktoré aj v Šariši zohrali v minulosti dôležitú úlohu ako tepna postupujúcej
valašskej kolonizácie. Už začiatkom 13. storočia cez obec Kendice pozdĺž rieky
Torysy prechádzala významná kupecká cesta nazývaná „via magna“. V roku 1247 sa
táto cesta nazýva „via regia“. Obchodný ruch medzi Budapešťou a Krakovom nutne
prechádzal cez Košicko – prešovskú kotlinu a teda cez Kendice. I keď kupci
územím len prechádzali a povinnosť zastaviť sa s tovarom mali až v Prešove,
neďaleký Drienov, cez ktorý cesta viedla, mal výsadu vyberania mýta. Pre rozvoj
obcí mali tieto privilégiá veľký význam.Nie div, že toto územie južného Šariša
až po strednú časť Šariša, bolo najhustejšie obývaným územím celého Šariša.
Blízkosť obce k slobodným kráľovským mestám Prešovu a Košiciam pozitívne
vplývala na hospodársku situáciu obyvateľstva. Rozvinuté remeslá vplývali na
rozvoj miest. Najstarší občania sa pamätajú i na ponuky odevných látok kupcami,
prechádzajúcich cez obec na trh do Prešova. Všetky tieto okolnosti priaznivo
vplývali na hospodársky rozvoj obce i na formovanie ľudového odevu. Otvorenosť
kotliny k juhu a jej uzavretosť hneď za Prešovom, zrejme podmieňuje rozšírenie
nami skúmeného odevu od Kendíc práve smerom na juh, teda smerom roztvárajúcej
sa kotliny. Najmohutnejší vplyv na formovanie ľudového odevu mala rozvinutá
výroba domáceho textilu : plátna, súkna. V Kendiciach boli podmienky len pre
výrobu plátna z ľanových a konopných nití, ale v nepatrnej miere pre kožušiny.
Výtvarné prvky odevu, sa viažu na rozličné tkáčske techniky, ktoré obmedzujú
možnosť vytvárať ornamenty i keď práve tkaniny na východnom Slovensku ( i v
Šariši) sú farebne aj motívom ukážkou momiriadnej zručnosti. Ojedinele sa
stretávame s výšivkou obyčajne technikou plochého stehu podľa predkreslenia
alebo krížikmi, tkanie a vyšívanie bolo domácou prácou žien, na výzdobe odevu
sa podieľali najmä v poslednom období vývoja i mnohí vyučení i nevyučený
remeselníci. Ľudová kultúra severného Šariša je výsledkom miešania slovenského
obyvatelstva s goralským, predovšetkým však rusínsko - ukrajinským, ktoré sa
odlišovalo i náboženstvom ( gréckokatolíci ). V ľudovom odeve za prelomu 19. a
20. stor. nájdeme pomerne málo výrazných odlišností, ktoré by jednoznačne
označovali pôvod obyvateľov. Všeobecne môžme povedať , že v 19.str. bol odev
celého Šariša takmer jednotný, pokiaľ ide o škálu súčastí mužského a ženského
odevu. Medzi jednotlivými odevnými oblasťami boli posuny vo vývoji, pričom
severné oblasti boli konzervatívnejšie, udržiavali dlhšie archaické prvky, čo
nesúviselo ani tak s rozdielnou etnickou príslušnosťou ako s horšími
ekonomickými podmienkami v podhorských drevorubačsko-pastierskych obciach.
Tradičný odev si oveľa dlhšie uchovali bohatí sedliaci než chudobní, čo je
pochopitelné, lebo bohatí sedliaci mali v zásobe viac kusov tých istých
odevných súčiastok, a v čase, keď kroj už odumieral, boli tieto súčiastky ešte
dobre zachovalé. U niektorých sedlliakov tradičný ľudový odev sa stal symbolom
ich príslušnosti k bohatej vrstve sedliakov a len v jedinom prípade sme sa
stretli v Kendiciach so starším mužom (Juraj Pigula nar. 1863, zomr. 1942), pre
ktorého nosenie odevu z domácich tkanín bolo otázkou cti a lásky k tradícii.
Ostal verný kroju až do svojej smrti. Už koncom 19. storočia prestali kendické
ženy dávať do farbenia domáce plátno na zhotovenie farbotlačiarskych látok a
kupovali si hotové farbiarske látky zhotovované manufaktúrne alebo továrensky,
čo podporilo výrobu tenkého súkna a bavlnených látok. Hospodárska kríza na
prelome 19. a 20. storočia i ťažké roky po prvej svetovej vojne mali za
následok, že mnoho ľudí z Kendíc sa vysľahoahovalo do zámoria. Prvé roky po 1.
svetovej vojne znamenajú istú stagnáciu v odievaní ľudu, nastáva obdobie –
agrárna kríza, prejavila sa aj na odeve. Do obchodov sa dostáva lacný
továrenský textil. To prispelo v plnej miere k zániku ľudového odevu. V
súčasnosti pretrváva tradícia ľudového odevu len na dedinách u staršej
populácie, len staršie ženy. Na zachovanie ľudového odevu prispievajú aj ľudové
súbory a múzeá, pre uchovanie tradicie a informácií pre ďaľšie generálie.
|
 |
   |
Viac okázalosti a zvlášnosti než pri krstinách bolo pri svadbách.
Až temer do konca štyridsiatych rokov 20. storočia išla mladá nevesta do
kostola na sobáš v odeve takých strihov a farieb, ktoré sa v príslušnom období
nosili. Avšak vždy to bol odev nový. Asi v štvrtom desaťročí 20. storočia ujíma
sa zvyk, že sa mladuchy na sobáš obliekajú do bielych šiat. Netreba
zdôrazňovať, že každá sa pretekala v tom, aby mala šaty čo najkrajšie, ba i čo
najdrahšie. Pri posudzovaní šiat sa nepýtali len na to, aké mala mladucha šaty,
ale aj to, koľko stáli („jaké mala šmaty a po keľo? „). Dodnes sa spomína
prípad, keď sa istá mladucha rozplakala, že jej mama kúpila látku na svadobné
šaty síce peknú, ale lacnú („co steho, že je šumna, ale keď je tuňa“). Nie div,
že sa údaje o cenách zveličovali. Za najparádnejšie sa považovali látky biele
brokátové a biele vlnené. Základnými odevnými doplnkami, charakteristickými pre
svadbu boli : pôlka, pierka, venčeky a svadobné ručníky, prirodzene v minulosti
party. Ešte v posledných rokoch 19. stor. išla mladucha na sobáš v parte, na
ktorej mala upevnený zelený venček z rozmarínu. Cez prsia mala prehodenú bielu
tkanú pôlku s červenými okrajmi, ktorú neskôr, keď sa stala matkou, používala
za „hajtu“ (jednopolová tkanina cca 200-250 cm, do ktorej sa ovinujú deti).
Nebolo rozdielu medzi odevom starších žien a odevom dorastajúcich dievčat.
Hlavný rozdiel bol len v úprave hlavy. Dievčatá, až kým sa nevydali, chodievali
do kostola v nedele a menšie sviatky bez zahalenia hlavy („ľem vo
varkoču“).Vlasy mali nahladko dozadu sčesané, a vždy s cestičkou v prostriedku.
Do vlasov vplietali kvetované stužky farby červenej a modrej. Na veľké sviatky
do kostola brávali dievčatá na hlavu party. Poslednýkrát v živote išla dievka v
parte na sobáš. Po sobáši by bolo bývalo hriechom dávať si partu na hlavu, i
keď by to bolo len zo žartu. Hlavu si zahalili do čepcov zo soľnobanskej čipky.
Časti ženského odevu Spodný odev Najspodnejšou súčiastkou ženského odevu, ktorá
zakrývala dolnú polovicu tela, bola úzka spodná sukňa ,,podolek,,. Trebalo ju
často prať, bola primitívneho strihu (dve poly plátna, rovnako dlhé kusy, podľa
hrúbky ženy). Dĺžka podolka bola o 10 cm kratšia ako sukne. Vpredu od pása
nadol sa rozstrihol rázporok, ktorý siahal asi do jednej tretiny dĺžky podolka,
v páse sa zozbieral do veľkých zberov, alebo sa odstrihol klin smerom k švom.
Upevňoval sa tkaničkami, alebo gombíkom. Slúžil ako odsávač potu. Podolek bola
jediná časť odevu, ktorú ženy pravidelne prali. Nosenie podolkov trvalo až asi
do r. 1940. Vtedy už všetky dorastajúce dievčatá bez výnimky, i tie
najchudobnejšie, kupujú si v obchodoch spodné nohavičky („buďogovi“). ,,
Rubaška,, predchádza podolku, bola dlhšia, siahala nad prsia ženy, boli na nej
prišité plecnice ,,traki,, a držala sa na pleciach. Najstaršou spodnou súčasťou
odevu bola rubaška, ktorú neskôr vystriedal podolek, na ktorý sa obliekalo
oplecko. Bol to najstarší typ košele (košela s krátkym stanom), ktorý neskôr
vystriedala dlhá košela. Jej dolný okraj bol cca 10 cm nad dolným okrajom sukne
Na starších košeliach i opleckách boli rukávy dlhé a neskôr sa skracovali.
Rukávy boli obyčajne z jemnejšieho plátna ako driek, na košeli sa hrubšie
plátno prišívalo od pása dolu. Na rozdiel od oplecka košeľa mala pod hrdlom
rázporok, zaväzoval sa bielymi tkanicami. Tento rázporok bol nutný z
praktických dôvodov, kvôli dojčeniu detí. Golier a manžety boli z červenej
činovate alebo vyšívané, ukončené háčkovanou alebo kupovanou čipkou.
|
Časti ženského odevu
|
 |
 |
Spodný odev Najspodnejšou súčiastkou ženského odevu, ktorá
zakrývala dolnú polovicu tela, bola úzka spodná sukňa ,,podolek,,. Trebalo ju
často prať, bola primitívneho strihu (dve poly plátna, rovnako dlhé kusy, podľa
hrúbky ženy). Dĺžka podolka bola o 10 cm kratšia ako sukne. Vpredu od pása
nadol sa rozstrihol rázporok, ktorý siahal asi do jednej tretiny dĺžky podolka,
v páse sa zozbieral do veľkých zberov, alebo sa odstrihol klin smerom k švom.
Upevňoval sa tkaničkami, alebo gombíkom. Slúžil ako odsávač potu. Podolek bola
jediná časť odevu, ktorú ženy pravidelne prali. Nosenie podolkov trvalo až asi
do r. 1940. Vtedy už všetky dorastajúce dievčatá bez výnimky, i tie
najchudobnejšie, kupujú si v obchodoch spodné nohavičky („buďogovi“). ,,
Rubaška,, predchádza podolku, bola dlhšia, siahala nad prsia ženy, boli na nej
prišité plecnice ,,traki,, a držala sa na pleciach. Najstaršou spodnou súčasťou
odevu bola rubaška, ktorú neskôr vystriedal podolek, na ktorý sa obliekalo
oplecko. Bol to najstarší typ košele (košela s krátkym stanom), ktorý neskôr
vystriedala dlhá košela. Jej dolný okraj bol cca 10 cm nad dolným okrajom sukne
Na starších košeliach i opleckách boli rukávy dlhé a neskôr sa skracovali.
Rukávy boli obyčajne z jemnejšieho plátna ako driek, na košeli sa hrubšie
plátno prišívalo od pása dolu. Na rozdiel od oplecka košeľa mala pod hrdlom
rázporok, zaväzoval sa bielymi tkanicami. Tento rázporok bol nutný z
praktických dôvodov, kvôli dojčeniu detí. Golier a manžety boli z červenej
činovate alebo vyšívané, ukončené háčkovanou alebo kupovanou čipkou.
|
 |
  |
S krátkymi rukávmi. Predný a zadný diel je z jednej poly hrubšieho
domáceho plátna, preloženého v plecnej časti. Na plecnej časti je prišitý kúsok
tenkého, kúpneho plátna – šifónu, z ktorého sú aj rukávy. Vzhľadom na to, že
plátno je na pleciach prišité, akoby boli plecia polátané, nazývajú tieto
košele i „košeľa z platu“. Zozbieraný rukáv je všívaný do pleca košele. I pri
manžetách sú rukávy husto a tuho nazberané a niekoľkorakým prešitím vystužené.
V podpazuší je všitý takzvaný klin. Manžety „ opasce“ sú buď pestrá tkaná
flotáž, alebo sú vyšívané ( krížikovou technikou, geometrické ornamenty). Tkané
boli podobné. Predné diely košele boli spestrené hadovkou „krepinkou“ a
bielizňovými portami „virginaj“(ozdobné úzke stuhy). Okraj zdobila nazbieraná
čipôčka alebo biela strojová výšivka „štikeraj“. Dĺžka stanu sa riadi dĺžkou
sukní, košeľa je však o nejaký kúsok kratšia. Stan košele spĺňal funkciu úzkej
spodnej sukne.
|
 |
 |
Zvaný „lajbľik s baršonku“. Obliekal sa samostatne na veľkú šatku
so strapcami. Na ušitie sa používali dva druhy látky: brokát, pretkávaný
striebornými alebo zlatými drôtikmi a pásik čierneho zamatu. Živôtik sa
vystrihol z brokátu a pásik zamatovej látky, široký asi 8 cm, sa prišil asi 2 –
3 cm nad dolným okrajom. Živôtiky boli veľmi bohato zdobené striebornými
„šujtaškami“ (úzka plocha, šnúročka), prišitými do rôznych slučiek, osmičiek,
špirál a podobne a ozdoba bola doplnená harasovými hadovkami (vlnovkovité
stužky z jemnej vlnenej tkaniny) „krepinkami“ (hadovka,ozdobená šnúročka,
šujtaška vlnitej formy) vo farbách kontrastujúcich so základnou farbou
živôtika. |
 |
   |
Najväčšej obľube sa tešili čierne vlnené látky s drobnými
kvietočkami alebo bavlnené. Vlnené boli hladké. Sukne pozostávali z 5-6 pol
(častí). Podľa veľkých zberov všitých do pásového obalka (pásová dutinka) sa
sukne skladali a zahladzovali. Spodný okraj sukne z vnútornej strany bol
podšívaný červeným škrobeným plátnom, alebo nejakou tuhšou kartúnovou látkou.
Podšitý pás bol prišitý farebnými niťami. Do obalka pása boli pozberané všetky
poly sukne okrem prednej. Predná pola, ktorá bola okrem spodného okraja – z
nejakej podradnejšej látky – mala prostriedkom rázporok. Najväčšej obľube sa
však tešia v tomto období zamatové sukne s kvietkami. Sú rôznej farby, okrem
výslovne sýtych farieb.
|
 |
 |
Boli hladké, ušité z jednej poly, alebo z dvoch pôl čiernej
nevzorkovanej látky. Mali tvar obdĺžnika. Mladé ženy mali v obľube čierne
lesklé látky zvané „meňace“ z umelého hodvábu. Nie menšej obľube sa tešili i
čierne bavlnené látky, tkané atlasovou väzbou. Fialovo-čierne zástery na veľké
sviatky boli zhotovené z dvoch pol. Poly boli po dĺžke zošité pleteným stehom
„babí zub“ alebo i „na hrebeň“. Na zošívanie používali rôznofarebné nite, ktoré
striedali po zošití cca 7 – 8 cm. V páse nebola na zástere prišitá zástera, ale
horný okraj zástery bol prešitý do „háčnika“(zdvojene na úzko prešitá látka),
do ktorého sa navliekla čierna tkanička. Pomocou nej sa zástera stiahla.
Zástery boli tak široké, že spod zástery bolo vidieť len zadnú časť sukne.
Vpredu bola ozdobená farebnými niťami pri dolnom okraji.
|
 |
 |
Ku koncu 19. Storočia, asi v poslednom desaťročí, ujíma sa nosenie
šatiek na hrdlo, tzv. „chustka na šiju“. Najstaršie známe šatky používané pre
tento účel boli „ternofki“, „šafolki“ a „hustki“ s „ancikristovým krajom“,
pomenované podľa materiálu. „Ternofky“ boli vlnené šatky o rozmeroch cca
150x150 cm s vyšívanou bordúrou po celom okraji. Lemované boli dlhými
vyväzovanými strapcami zo súkaných tenkých „šafolových“ (vlnených) nití.
„Šafolky“ boli vlnené a po celej ploche mali pestré tlačené kvety, tzv.
tureckým vzorom. Aj tieto mali po okraji strapce. Šatky „s ancikristovim
krajom“ boli bavlnené, tkané atlasovou väzbou a ich vyšívaná bordúra nebola
kvetovaná, ale ornament tvorili rôzne čiary, lístočky, krivuľky, inak zvané
„haki –baki“, názov : „ancikristový kraj“. Tieto šatky obliekali si ženy
spočiatku len v zime pod „huňky“ (ženský kabátik) a neskôr aj v lete pod
živôtiky. Šatky nosili prekrížené na prsiach a vzadu sa zaväzovali. Ak mali
oblečené „huňky“, strapce šatky vyčnievali spopod nej. Ak mali oblečené
živôtiky, strapce vyčnievali nielen v páse, ale i na pleciach a voľne padali na
rukávy košele. Ešte v posledných rokoch 19. storočia išla mladucha na sobáš v
„parte“, na ktorej mala upevnený zelený venček z rozmarínu (ako symbol
panenstva).
|
 |
  |
Parta – sa skladala so štyroch základných súčiastok: oblúk, vrkoč,
korunka a „pantličky“ (stuhy). Oblúk je vlastne čelenka asi 2,5 až 3 cm široká
z tvrdého papiera, obšitého tvrdou zamatovou látkou. Na zamatke z hornej strany
oblúka bola prišitá zlatá, niekedy i strieborná „bortňa“. K obom koncom oblúka
boli pripevnené konce vrkoča („varkoč“). Vrkoč bol upletený z hrubších motúzov,
obtiahnutých fialovočervenou alebo bordovou hodvábnou stužkou. Vrcholy oblúkov,
čelenky a pletenca („varkoč“) boli spojené „bortňou“, alebo inou ozdobnou
stuhou, dlhou asi 10 cm. Stred pletenca zdobila korunka, vlastne venček,
vyhotovený z množstva strieborných drôtikov, stočených do jemných špiráliek. Na
konci drôtikov boli strieborné flitre. Pod korunkou bol upevnený kúsok
tvrdšieho papiera, tvaru obdĺžnikového o rozmeroch cca 15x30 cm. Na ňom boli
prišité tri ozdobné, kvetované stužky dvojakej farby. Po okrajoch rovnaké, v
prostriedku iná. Stužky siahali až po dolný okraj sukne. Úprava vlasov pod
partu – po sčesaní dozadu a upravení cestičky uprostred hlavy sa vlasy dozadu v
zátylí zaviazali úzkou stužkou. Vlasy sa rozdelili do troch pramienkov. Na
každý pramienok vlasov sa hneď v zátylí uviazali dlhé, kvetované stužky a
obtočili nimi pramienky vlasov. Potom z týchto troch pramienkov vlasov si
stužkami uplietli vrkoč. Na vrkoč hneď v zátylí i na koniec priviazali
mašličku, zvanú „kleditorka“ (ozdobná stuha).
|
 |
  |
Ženy mávajú červené čižmy, z kordovánu, mäkké, nepodšité, s bočnými
švami na sáre. Takéto čižmy boli veľmi drahé, preto si ich ženy šetrili,
chodili v nich do kostola. Neskôr bola sára tvrdšia, ale mäkká koža nad
členkami sa podkasala. |
Creators |
 |
Students Leader LENKA LEŠKOVA
LUCIA PURMOVÁ
MAREK RUŽINSKY
PETER BARÉNYI
LENKA HAZUCHOVÁ
FRANTIŠKA FEHEROVÁ
|
Contakt |
 |
Students Leader LENKA LEŠKOVA - lesko@ke.telecom.sk
FRANTIŠKA FEHEROVÁ - fanyf@post.sk
MAREK RUŽINSKY - martina.ruza@post.sk
PETER BARÉNYI - pram@szm.sk
LENKA HAZUCHOVÁ - leknolea@pobox.sk
LUCIA PURMOVÁ - lura@post.sk
|
Covering |
 |
FACULTY OF HUMANITIES AND NATURAL SCIENCES UNIVERSITY OF PRESOV
DEPARTMENT OF ART AND EDUCATION
STREET : 17 NOVEMBER n.1, PRESOV, 08001, SLOVAKIA
WWW.UNIPO.SK
|