ETIKA ARISTOTELIZMU A TOMIZMU V PRÁCI J. WORONIECKÉHO

ALEBO

BUDÚ CNOSTI V BUDÚCNOSTI?

 

Gabriela ŠARNÍKOVÁ

 

Abstrakt:

Po stáročiach existencie cnosti ako súčasti ideálu dokonalého človeka tak v západnej, ako aj vo východnej kultúre prišla doba, keď sa pojem cnosť začal vytrácať z praktického života. Dominantnosť dvorného života stredovekej šľachty a neskôr novovekého meštianstva spôsobila, že cnosti nadobudli takú podobu spoločenského správania, za ktorou sa skrývalo množstvo necností, čo spôsobilo znehodnotenie pojmu cnosť. Ďalší dôvod, prečo sa v minulosti vytvoril k cnostiam negatívny postoj, bolo exponovanie cnosti ako cieľa samého osebe a chápanie výchovy ako drezúry. Išlo o „zlomenie“ vôle človeka a jeho prirodzenosti. Vo svojej etike to potvrdil aj Kant, tvrdiac, že morálnosť musí byť spojená s tým, čo je nepríjemné, bolestné, čo vyplýva výlučne z povinnosti.

Problém cnosti dnešnej doby je nielen v ich nedostatku v praktickom živote, ale aj v ich ponímaní. Je súčasťou morálky a je spojená s činnosťou rozumu a vôle, a tak nesprávne poznanie a neadekvátne uplatnená vôľa nevedú človeka k pravému zdokonaľovaniu. 

Skúsenosť nenávisti, túžby po podmanení človeka človekom a dôsledky tejto skúsenosti viedli poľského mysliteľa J. Woronieckého k napísaniu diela, v ktorom, nadväzujúc na Platónovu, Aristotelovu a Akvinského etiku, hovorí o nevyhnutnosti obnoviť správne chápanie človeka, ako aj formovanie rozumu a vôle na ceste zdokonaľovania sa. Cnosti sú v tomto procese jedným z prostriedkov a neodmysliteľne k nim patrí pojem dobro.

Materializmus a telesnosť sú dobrami človeka súčasnosti, čomu zodpovedá aj chápanie zdokonaľovania. U Woronieckého sa stretneme s názorom, že človek sa stáva prostriedkom, a nie cieľom; cnosť akoby sa do života moderného človeka nevrátila, avšak  prirodzená náklonnosť osvojovania si cností je v človeku prítomná a akoby čakala na svoj rozvoj. 

 

 

            späť