MEDIÁLNA HEGEMÓNIA VERSUS KULTÚRNA IDENTITA
Hana PRAVDOVÁ
Abstrakt:
Kultúrny imperializmus dominantných kultúr sa
prezentuje mnohosťou jednotlivostí pospájaných nesmiernym množstvom spoločných,
všeobecne akceptovaných atribútov, vzorov, noriem a hodnôt, ktoré
v tejto spleti rôzností stratili na význame tradična. Veľmi významnú úlohu
v tomto procese zohrávajú médiá a v ich rámci mediálna elita –
médiokracia, ktorá disponuje technológiou a metodikou na ovplyvňovanie
verejnej mienky, kreovanie a akceptáciu noriem, hodnôt, emócií, vkusu,
postojov, atď. Médiá tak určujú mieru našej uniformity, vnímanie
a posudzovanie reality. Protikladne oproti radikálnemu, unifikujúcemu
mediálnemu hegemonizmu stoja snahy
o zachovanie kultúrnej identity národných spoločenstiev. Tieto snahy sa
mobilizujú na báze odporu proti arogancii a ignoratstvu hegemónie
mediálnych korporácií, ktoré presadzujú na globálnych mediálnych trhoch
produkciu poznačenú unifikovanými, homogenizovanými a štandardizovanými
obsahmi a posolstvami.