MEDIÁLNA HEGEMÓNIA VERSUS KULTÚRNA IDENTITA

 

Hana PRAVDOVÁ

 

Abstrakt:

Kultúrny imperializmus dominantných kultúr sa prezentuje mnohosťou jednotlivostí pospájaných nesmiernym množstvom spoločných, všeobecne akceptovaných atribútov, vzorov, noriem a hodnôt, ktoré v tejto spleti rôzností stratili na význame tradična. Veľmi významnú úlohu v tomto procese zohrávajú médiá a v ich rámci mediálna elita – médiokracia, ktorá disponuje technológiou a metodikou na ovplyvňovanie verejnej mienky, kreovanie a akceptáciu noriem, hodnôt, emócií, vkusu, postojov, atď. Médiá tak určujú mieru našej uniformity, vnímanie a posudzovanie reality. Protikladne oproti radikálnemu, unifikujúcemu mediálnemu hegemonizmu  stoja snahy o zachovanie kultúrnej identity národných spoločenstiev. Tieto snahy sa mobilizujú na báze odporu proti arogancii a ignoratstvu hegemónie mediálnych korporácií, ktoré presadzujú na globálnych mediálnych trhoch produkciu poznačenú unifikovanými, homogenizovanými a štandardizovanými obsahmi a posolstvami.

 

 

            späť