MOTIVÁCIA K ÚČASTI V PROGRAME ROZVOJA

SOCIÁLNO-OSOBNOSTNEJ KOMPETENCIE A

HODNOTOVÁ ORIENTÁCIA VYSOKOŠKOLÁKOV

 

Oľga OROSOVÁ - Beáta GAJDOŠOVÁ - Ferdinand SALONNA - Mária HUMENÍKOVÁ

 

Abstrakt:

            Určitá konfigurácia hodnôt tvorí relatívne konzistentný hodnotový systém jedinca.  Hodnoty jedinca pozostávajúce z  kognitívneho, afektívneho a behaviorálneho aspektu tvoria dôležité kritérium jeho riešenia problémov, hodnotenia, rozhodovania sa pre určité druhy správania sa. Hodnoty rôznym spôsobom ovplyvňujú  myslenie a správanie sa jedinca. Výskum hodnotovej orientácie vysokoškolákov bol realizovaný v rámci projektu VEGA 1/1408/04,  s cieľom sledovať, či existujú rozdiely v hodnotovej orientácii vysokoškolákov v závislosti od ich motivácie zúčastniť sa programu, ktorý by rozvíjal ich sociálno-osobnostnú kompetenciu. Výskumu sa zúčastnilo 668 vysokoškolákov (284 mužov a 384 žien) Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach a TU v Košiciach. Na výskum hodnotovej orientácie bol použitý inventár inštrumentálnych a terminálnych hodnôt, motivácia účasti v programe rozvoja sociálno-osobnostnej kompetencie bola sledovaná osobitnou otázkou: „Zúčastnili by ste sa programu, v ktorom by bola vytváraná príležitosť pre lepšie sebapoznanie, rozvoj schopnosti komunikovať, spolupracovať, riešiť problémy, konflikty...?“ Odpoveďou na uvedenú otázku bol výber jednej z troch alternatív 1 = áno, 2 = nie, 3 = neviem“. Výsledky boli spracované použitím štatistického programu SPSS (ANOVA, Scheffe post hoc test). 69,77% vysokoškolákov odpovedalo, že by sa programu zúčastnilo, 11,09% že by sa programu nezúčastnilo a 19,17% uviedlo, že nevie, či ba sa programu zúčastnilo. Zistili sme, že „byť milujúci (láskyplný, starostlivý)“ je najdôležitejšou inštrumentálnou hodnotou a „zabezpečenie rodiny (starostlivosť o milované osoby)“ je najdôležitejšou terminálnou hodnotou pre vysokoškolákov. Signifikantne vyššie hodnotili inštrumentálne hodnoty „byť energický (dynamicky, aktívny), byť čestný (úprimný, pravdovravný), byť milujúci (láskyplný, starostlivý)“ a  terminálne hodnoty „vnútorný súlad (bez bolestných vnútorných konfliktov), svet prírodnej krásy (rešpektujúci prírodu a prostredie), sebaúctu (vážiť si seba samého),  spásu (pocit vykúpenia, posmrtný večný život)“ vysokoškoláci, ktorí by sa programu zúčastnili na rozdiel od tých, ktorí by sa programu nezúčastnili. 19,17% vysokoškolákov, ktorí nie sú pre účasť v programe rozhodnutí, hodnotilo v porovnaní s vysokoškolákmi, ktorí by sa programu zúčastnili signifikantne nižšie, ako menej dôležité také inštrumentálne hodnoty, ako: „byť veľkorysý (otvorený, znášanlivý), byť schopný (kompetentný, výkonný), byť veselý (bezstarostný), byť zhovievavý (ochotný ospravedlňovať iných), byť prospešný (pracujúci pre blaho ostatných)“. Dôležitosť rozvoja uvedených inštrumentálnych hodnôt vedie k záveru, že ponukou k účasti v programe rozvíjajúcom sociálno-osobnostnú kompetenciu vysokoškolákov je dôležité oslovovať, motivovať práve vysokoškolákov, ktorí nie sú pre účasť v podobných programoch rozhodnutí.

 

                späť