MOTIVÁCIA K ÚČASTI V PROGRAME ROZVOJA
SOCIÁLNO-OSOBNOSTNEJ KOMPETENCIE A
HODNOTOVÁ ORIENTÁCIA VYSOKOŠKOLÁKOV
Abstrakt:
Určitá
konfigurácia hodnôt tvorí relatívne konzistentný hodnotový systém jedinca. Hodnoty jedinca pozostávajúce z kognitívneho, afektívneho
a behaviorálneho aspektu tvoria dôležité kritérium jeho riešenia
problémov, hodnotenia, rozhodovania sa pre určité druhy správania sa. Hodnoty
rôznym spôsobom ovplyvňujú myslenie
a správanie sa jedinca. Výskum hodnotovej orientácie vysokoškolákov bol
realizovaný v rámci projektu VEGA 1/1408/04, s cieľom sledovať, či existujú rozdiely v hodnotovej
orientácii vysokoškolákov v závislosti od ich motivácie zúčastniť sa
programu, ktorý by rozvíjal ich sociálno-osobnostnú kompetenciu. Výskumu sa
zúčastnilo 668 vysokoškolákov (284 mužov a 384 žien) Univerzity P. J.
Šafárika v Košiciach a TU v Košiciach. Na výskum hodnotovej
orientácie bol použitý inventár inštrumentálnych a terminálnych hodnôt,
motivácia účasti v programe rozvoja sociálno-osobnostnej kompetencie bola
sledovaná osobitnou otázkou: „Zúčastnili by ste sa programu, v ktorom by
bola vytváraná príležitosť pre lepšie sebapoznanie, rozvoj schopnosti
komunikovať, spolupracovať, riešiť problémy, konflikty...?“ Odpoveďou na
uvedenú otázku bol výber jednej z troch alternatív 1 = áno, 2 = nie, 3 =
neviem“. Výsledky boli spracované použitím štatistického programu SPSS (ANOVA,
Scheffe post hoc test). 69,77% vysokoškolákov odpovedalo, že by sa programu
zúčastnilo, 11,09% že by sa programu nezúčastnilo a 19,17% uviedlo, že
nevie, či ba sa programu zúčastnilo. Zistili sme, že „byť milujúci (láskyplný,
starostlivý)“ je najdôležitejšou inštrumentálnou hodnotou a „zabezpečenie
rodiny (starostlivosť o milované osoby)“ je najdôležitejšou terminálnou
hodnotou pre vysokoškolákov. Signifikantne vyššie hodnotili inštrumentálne
hodnoty „byť energický (dynamicky, aktívny), byť čestný (úprimný,
pravdovravný), byť milujúci (láskyplný, starostlivý)“ a terminálne
hodnoty „vnútorný súlad (bez bolestných vnútorných konfliktov), svet prírodnej
krásy (rešpektujúci prírodu a prostredie), sebaúctu (vážiť si seba
samého), spásu (pocit vykúpenia,
posmrtný večný život)“ vysokoškoláci, ktorí by sa programu zúčastnili na
rozdiel od tých, ktorí by sa programu nezúčastnili. 19,17% vysokoškolákov,
ktorí nie sú pre účasť v programe rozhodnutí, hodnotilo v porovnaní
s vysokoškolákmi, ktorí by sa programu zúčastnili signifikantne nižšie,
ako menej dôležité také inštrumentálne hodnoty, ako: „byť veľkorysý (otvorený,
znášanlivý), byť schopný (kompetentný, výkonný), byť veselý (bezstarostný), byť
zhovievavý (ochotný ospravedlňovať iných), byť prospešný (pracujúci pre blaho
ostatných)“. Dôležitosť rozvoja uvedených inštrumentálnych hodnôt vedie
k záveru, že ponukou k účasti v programe rozvíjajúcom
sociálno-osobnostnú kompetenciu vysokoškolákov je dôležité oslovovať, motivovať
práve vysokoškolákov, ktorí nie sú pre účasť v podobných programoch
rozhodnutí.