EURÓPA A NAŠA ...
Abstrakt:
Univerzalita
a partikularita sú témy, ktoré priťahujú, strašia a udivujú zároveň. Univerzálny rozum sa ukázal ako príliš
tesný, hovorí sa o potrebe transverzálneho rozumu (Welsch). Slová sa
vyprázdnili, a to čo zostalo, často nezodpovedá našim predstavám. Chýba
čosi nepatrné – nekonečne malá veličina, ktorá by nám umožnila dostať správny
počet, a tak namiesto očakávaného „počtu“ máme „prepočet“. Výsledkom je bezradnosť, nie preto, že nepočítame
správne, ale ukrytá v neschopnosti nazrieť to nepatrné nič,
ktoré nám stále uniká – zmysel počítaného.
Ľudia unavení bremenom navonok absolútnej,
v skutočnosti abstraktnej zodpovednosti
sú vrhnutí do labyrintu až príliš materiálneho a materialisticky
orientovaného sveta. Pre príliš mnohých je východiskom virtuálna realita –
„svet“ vo svete. Chcú už iba nemyslieť. Pascal varoval pred snahou odvracať sa
od seba samého, prepadnúť vábeniu vonkajšieho sveta, za čo sa platí vnútornou
rozorvanosťou, vyprázdnenosťou a stratenosťou v labyrinte. Kým Pascal
videl v rozptýlení pokus o akési zabudnutie (Patočka), optimistický Voltaire blahorečil zábave,
voľnosti a záhaľke vo víre spoločenských radovánok. Problém zostal bez
odpovede. Čo je človek? Pýtali sa
mnohí, a pýtame sa rovnako aj dnes. Leibniz nám dal domácu úlohu v podobe
otázky: Prečo je skôr niečo ako nič? My sa chceme opýtať: Akými máme byť, keď už
sme vrhnutí do bytia? Prečo by mal byť človek
skôr niečo - ľudsky ľudské, ako čisté
vyprázdnené nič? Komu dáva za pravdu
naša súčasnosť?