UNIVERZALITA, PARTIKULARITA, IDENTITA

(Niekoľko poznámok)

 

Miroslav DRAGULA

 

 

Abstrakt:

Téma univerzality a partikularity sa v súčasnosti naliehavo ohlasuje najmä v diskusiách (o stretoch) kultúr, teda v diskusiách o hodnotách, normách, cieľoch, spôsoboch života, zmýšľania, teda, o (nielen) kultúrnej identite. 

   Postmoderné odmietnutie univerzalistických fundácií chápania spoločnosti a človeka (sme bytosťami rozumu, ducha, vedomia, inkarnáciami transcendentného subjektu) vychádzajúcich viac-menej z Kanta a majúcich podiel na vypracovaní identity Západnej kultúry ako identity bazírujucej na racionálnom zdôvodňovaní, informáciách, vysvetľovaní, prostriedkoch, má značný podiel na tom, že do centra pozornosti sa dostávajú aj iné formy významového stvárnenia skutočnosti bazírujúce skôr na cítení, výraze, expersii – náboženstvo a umenie. Teda skôr partikularistické fundácie. Zdá sa však, že účastníci diskurzu, podľa ktorých práve tieto formy predstavujú jadro kultúry, nezohľadňujú, alebo nevidia aj ich apriórne (univerzalistické) ukotvenie. Možno práve uvedená skutočnosť vedie (zrejme opäť iba) k dočasnej zhode o tom, že ľudskou prirodzenosťou je kultúra, ale aj k tomu, že diskurzy (o stretoch) kultúr sa naďalej vedú kategoriálnymi aparátmi (objektívnych) ekonomických a politických vied, zohľadňujúcich tzv. reálne faktory – javy života hospodárskeho, politickomocenského, geografického, vojenskopolitického. Je pochopiteľné, že zohľadňovanie iba týchto faktorov a využívanie iba tohto konceptuálneho aparátu strety a konflikty (nielen) kultúr nepokrýva, nevysvetľuje, a teda ani nemôže byť východiskom pre ich prípadné konštruktívne riešenia.

   Doplnenie analýz o interpretácie prostriedkami kategoriálneho aparátu (nielen) „večnej filozofie“, ale aj hlbinnej, resp. transpersonálnej psychológie, by mohlo poskytnúť komplementárnejšie chápanie týchto procesov, prípadne prispieť k teoretickej fundácii formovania transmoderného jedinca bez toho, aby sa muselo hľadať v „cudzích“ záhradách, resp. k chápaniu toho, čo je takmer to isté, že tie záhrady sú aj naše.  Autor sa o to vo svojom príspevku pokúsi.

 

 

            späť