UNIVERZALITA, PARTIKULARITA, IDENTITA
(Niekoľko poznámok)
Abstrakt:
Téma univerzality a partikularity sa
v súčasnosti naliehavo ohlasuje najmä v diskusiách (o stretoch)
kultúr, teda v diskusiách o hodnotách, normách, cieľoch, spôsoboch
života, zmýšľania, teda, o (nielen) kultúrnej identite.
Postmoderné odmietnutie
univerzalistických fundácií chápania spoločnosti a človeka (sme bytosťami
rozumu, ducha, vedomia, inkarnáciami transcendentného subjektu) vychádzajúcich
viac-menej z Kanta a majúcich podiel na vypracovaní identity Západnej
kultúry ako identity bazírujucej na racionálnom zdôvodňovaní, informáciách,
vysvetľovaní, prostriedkoch, má značný podiel na tom, že do centra pozornosti
sa dostávajú aj iné formy významového stvárnenia skutočnosti bazírujúce skôr na
cítení, výraze, expersii – náboženstvo a umenie. Teda skôr
partikularistické fundácie. Zdá sa však, že účastníci diskurzu, podľa ktorých
práve tieto formy predstavujú jadro kultúry, nezohľadňujú, alebo nevidia aj ich
apriórne (univerzalistické) ukotvenie. Možno práve uvedená skutočnosť vedie
(zrejme opäť iba) k dočasnej zhode o tom, že ľudskou prirodzenosťou
je kultúra, ale aj k tomu, že diskurzy (o stretoch) kultúr sa naďalej vedú
kategoriálnymi aparátmi (objektívnych) ekonomických a politických vied,
zohľadňujúcich tzv. reálne faktory – javy života hospodárskeho,
politickomocenského, geografického, vojenskopolitického. Je pochopiteľné, že
zohľadňovanie iba týchto faktorov a využívanie iba tohto konceptuálneho
aparátu strety a konflikty (nielen) kultúr nepokrýva, nevysvetľuje,
a teda ani nemôže byť východiskom pre ich prípadné konštruktívne riešenia.
Doplnenie analýz
o interpretácie prostriedkami kategoriálneho aparátu (nielen) „večnej filozofie“,
ale aj hlbinnej, resp. transpersonálnej psychológie, by mohlo poskytnúť
komplementárnejšie chápanie týchto procesov, prípadne prispieť
k teoretickej fundácii formovania transmoderného jedinca bez toho, aby sa
muselo hľadať v „cudzích“ záhradách, resp. k chápaniu toho, čo je takmer
to isté, že tie záhrady sú aj naše.
Autor sa o to vo svojom príspevku pokúsi.