PREČO TRANSMODERNA A PREČO SA SNAŽÍM BYŤ JEJ
OBHAJCOM
Abstrakt:
Vývoj
k postmoderne, ktorou v poslednej tretine 20. storočia vyvrcholil proces
uvoľňovania sa, a zároveň i vzbury západnej spoločnosti (z) a proti jej
charakteristickým (najmä v stredoveku najtypickejším) ideologickým
štruktúram, definitívne započal už v 17. storočí, tzv. európskym
osvietenectvom. Tento proces, už v 19. storočí smerujúci k moderne
a cez ňu neskôr v 20. storočí najprv vo svojich kultúrnych
a umeleckých, a teda i estetických, psychologických
a morálnych názoroch dospejúci k novým formám celkovej kultúrnej
i ideologickej štrukturalizácie západnej spoločnosti, dospel však dnes, na
začiatku 21. storočia, do svojich úplne najkrajnejších medzí a vo vzduchu
už visí, zatiaľ ešte oficiálne nevyhlásená skutočnosť, že jeho samostatné
vývojové obdobie už skončilo. V rámci celosvetového spoločenského,
kultúrneho, hospodárskeho i mocensko-politického vývoja európska
civilizácia vo svete už stratila svoje vedúce mocenské postavenie
a v poslednom desaťročí 20. storočia zdá sa, že už vyčerpala všetko
zo svojho originálneho kultúrneho, voči iným svetovým kultúram nadradeného
samo-vývoja a po definitívnom páde
europocentrizmu sa ocitla v neodvratnej
konfrontácii s ďalšími svetovými civilizačnými dedičstvami a ich
kultúrnymi hodnotami a svetonázorovými postojmi, rovnako ako aj
s inými, často omnoho realistickejšími životnými štýlmi. Sama však
medzitým dospela k svojmu všeobecnému morálnemu úpadku, vyúsťujúcemu v jej
postmodernú dekadenciu a kultúrny chaos. V tejto etape jej vývoja jej
zostávajú pravdepodobne len dve alternatívy: alebo sa radikálne vrátiť späť
k svojmu pôvodnému kresťanskému fundamentalizmu (čo je už dúfam reálne
nemožné!), ako sa o to práve v súčasnosti pokúša posledná časť západného
židovsko-kresťansko-mohamedánskeho náboženského vývoja, v rámci viacerých
islámskych krajín sveta, alebo vo svojej radikálne konfrontačnej
svetonázorovej obrode prekročiť hranice svojej kultúry a so všetkými z toho
vyplývajúcimi dôsledkami začať sa premieňať v novú transmodernú liberálnu
spoločnosť, v ktorej sa jej príslušníci dokážu pretransformovať
v nový typ transmoderného ľudského jedinca nielen kultúrne ale aj
svetonázorovo. Začiatok novej svetovej transmoderny, ktorá už nevyrastá len zo
západných kultúrnych koreňov, ale ktorej avantgardu tvoria už umelci, filozofi
i vzdelanci vyrastajúci z rôznych, kultúrne často úplne protikladných svetových centier a ktorá je celým
svojím bytím dôkazom nového obrodeného svetonázorového vývoja ľudstva,
definoval ako prvý filozof Jürgen Habermas na 21. svetovom filozofickom
kongrese v r. 2003 v tureckom Istanbule. A zdá sa, že mu súčasný
vývoj svetovej kultúry naozaj dáva za pravdu: stojíme na prahu novej svetovej
transmoderny so všetkými jej ešte aj dnes v mnohom nemysliteľnými
následkami, napríklad so všeobecnou svetonázorovou predstavou univerza bytia
bez existencie jeho transcendentálneho Subjektu, čiže laicky povedané: pred
existenciou sveta už definitívne bez Boha, v ktorom sa človek bude musieť
naučiť žiť v novej forme svojej kultúrnej i mravnej vyspelosti.
A pretože inú konštruktívnu cestu vývoja ľudstvo nemá, snažím sa byť aj ja
jej nadšeným obhajcom.