VZDELANOSŤ A JEJ VÝZNAM V OBDOBÍ GLOBALIZÁCIE

 

Zlatica BUOCOVÁ

 

Abstrakt:

Rozvoj modernej spoločnosti a úspešnosť jedincov v nej si ťažko vieme predstaviť bez vzdelanosti ľudí, či už máme na mysli jednotlivca, skupiny alebo iné štruktúrne celky. Kategórie vzdelanostivedomosti a ich vzájomný vzťah sa v priebehu histórie menili, rovnako ako sa menilo ich obsahové naplnenie. Gramotnosť, vzdelanosť a inštitúcie, ktoré ich zabezpečujú, vždy zodpovedali podmienkam života ľudí. Potreba vzdelania v procesoch industrializácie narástla, čo zodpovedá predovšetkým potrebám práce v modernej spoločnosti. Ešte výraznejšou sa potreba vzdelania stáva v období prechodu ku spoločnosti vedenia (alebo tiež vedomostnej spoločnosti). To je úzko spojené s novými technológiami v dvoch smeroch. Vznik, tvorba nových technológií sú výsledkom vyššej a špecializovanejšej odbornej vzdelanosti a zároveň ich uplatnenie v praxi je podmienené vyššou vzdelanostnou (vedomostnou) úrovňou ich užívateľov. Civilizačný proces možno chápať ako smerovanie dejinného vývoja k väčšej racionalite, ovládaniu pudových a afektívnych impulzov a k humanizácii. Sprievodným znakom civilizačného procesu je jeho globalizačná tendencia, ktorá sa prejavuje nielen v geografickom rozmere, ale aj v tom, že zahŕňa čoraz väčší počet oblastí života človeka a spoločnosti. Žiadna z týchto oblastí (ekonomika, politika, právo, zdravotníctvo...) nemá pritom v takomto type spoločnosti dominantné postavenie, skôr fungujú vo vzájomnom prepojení. S tým úzko súvisí aj zmena klasického charakteru úloh, ktoré plnia. Dopady tohto typu civilizačného procesu na človeka, ktorý je stále viac nútený k duševnej činnosti, môžu mať v budúcnosti kladné i záporné prejavy. Kladné v rozmnožovaní a rôznosti šancí a nových možností, záporné sa môžu prejaviť depriváciou a rôznymi druhmi strát, ktoré dnes viac tušíme než vieme zadefinovať.

 

 

 

           späť